laatste verslag

Donderdag 09-08-2018

We hebben goed geslapen en klaar om weer verder te gaan. We rijden verder over de 55 richting Lom. Het eerste stuk is langs het water en met een aantal tunnels. Er zijn werkzaamheden in de tunnels, dus worden we begeleid door de mensen van de wegendienst. Eerst mogen er onder begeleiding het tegenover gestelde verkeer rijden, dan draait het wagentje, en dan mogen wij achter hem aanrijden. Goed geregeld hier!! In Gaupne begint de Sognefjellsvegen. Dit is een prachtige weg met ook weer versmallingen en haarspeldbochten. We rijden heel hoog en komen vlak bij de gletsjers. Koud is het wel, maar alweer is het hier prachtig. In Lom stoppen we even voor een bak koffie bij een bakker. En daar is het druk!!! De rij staat bijna buiten. Maar zo lekker!! We besluiten toch nog een eindje verder te rijden naar Otta en daar een camping te nemen. Als we daar aankomen mogen we een plaatsje uitzoeken, maar niet bij het gele kratje wordt er gezegd. We hebben keus genoeg dus we planten de camper niet te ver van het toilet gebouw. Rond een uur of 6 loopt het redelijk vol op de camping. Komt er opeens een grote bus uit Tsjechië aangereden en die stopt achter ons. Er komen wat mensen uit en die beginnen direct een grote tent op de zetten. Later blijkt dat de keuken te zijn. Er komen steeds meer jongeren uit en die beginnen hun tentjes op te zetten. In een mum van tijd staan wij tussen allemaal kleine tentjes. Onze buurtjes uit Duitsland pakken hun camper weer in en gaan aan de andere kant van de camping staan. Ze hebben vorig jaar ook zoiets meegemaakt en dat willen ze niet weer meemaken. Nu begin ik me toch ook wel lichtelijk zorgen te maken, want iedereen weet dat de jongeren heus niet om 23.00 uur stil zullen zijn. Ik loop even naar de receptie en daar kunnen ze mij ook niet garanderen dat het om 23.00 uur stil zal zijn. Ik krijg 50 Kr. terug en we zien wel. Na een tijdje ben ik toch wel gerust want het blijkt dat de jongeren elkaar helemaal niet kennen. Ze staan op een gegeven moment in een kring en moeten zich aan elkaar voor gaan stellen. Als wij om 22.45 uur ons bed opzoeken is het nagenoeg helemaal stil, dus drukte om niks.

Vrijdag 10-08-2018

Zelfs vanochtend is het heel erg rustig bij de tentjes. Maar dat zal wel door de kou komen, want wat heeft het geregend en de temperatuur is ook niet al te best. Ze zijn om 9.00 uur allemaal met de bus vertrokken om te gaan wandelen. Nou zij liever dan ik brrrrrr. We wilden vandaag de Peer Gyntvegen  route gaan rijden richting Lillehammer, maar het zit echt helemaal dicht. We besluiten dat morgen te gaan doen en vandaag gewoon richting Lillehammer te rijden en zien wat we daar kunnen doen. We rijden dus over de E6 naar Lillehammer. Het begint weer te regenen en het ziet er naar uit dat het niet meer stopt. We rijden naar het Olympisch dorp waar in 2016 de winterspelen zijn geweest. Als we daar zijn is het even droog maar de springschans is niet helemaal te zien door de bewolking. Jammer maar helaas. Bij de schaatsbaan kunnen we binnen even kijken en daar worden de toekomstige talentjes kunstschaatsen klaargestoomd voor het grote werk. Erg leuk om te zien. We besluiten weer een eindje terug te rijden naar een camping. Ook daar mogen we zelf een plaatsje uitzoeken op 2 velden. Maar die staan echt helemaal blank. Daar gaan we echt niet staan. We kijken op andere velden en zien een min of meer droog stukje. We zetten de camper neer en we zien wel of we controle krijgen. Het is echt een honden weer. Het lijkt wel een wolkbreuk van een paar uur en het waait erg hard. We horen ’s avonds dat iemand met haringen bezig is en we denken dat er geultjes gegraven worden. Het is echt bar en boos.

Zaterdag 11-08-2018

Ohhhh nee, ze hebben achter ons een tent neergezet gisteravond in de stromende regen. Een gezin met 2 kinderen. Wat zullen die het koud gehad hebben. Wij hebben zelfs de verwarming aangehad gisteren avond. Maar goed, de zon schijnt en de lage bewolking verdwijnt. Mooi weer dus om de Peer Gyntveien te rijden. Er loopt ook nog een weg 255 buiten de Peer Gyntvegen om. We nemen die naar het noorden en dan kunnen we Peer Gyntvegen naar het zuiden terug nemen. De 255 is een prachtige weg door het Espedal. Hier is het allemaal niet zo hoog meer en lijkt het in het begin een beetje op Oostenrijk. Hier zijn ook veel wintersport gebieden. Bij Dalseter zien we een klein bordje met een afslag naar recht, Peer Gyntvgen. We maken een scherpe bocht naar rechts en gaan een grindpad op. Na 500 meter komen we bij een klein huisje waar we tol moeten betalen. Je moet zelf geld in een envelop doen en je gegevens invullen. Het is 70 Kr, als je het niet doet en je krijgt controle dan is het 700 Kr. We doen het geld netjes in de envelop en gaan rijden. Jeetje wat ben ik blij dat we dit gisteren niet hebben gedaan. Het is een grindpad met vele gaten. Deze weg gaat naar Fefor. Daar staat ook weer een tol huisje. We zitten dus nu weer op de normale weg. Bij Gala is er een slagboom waar we 85Kr moeten betalen, gelukkig kan dit gewoon via creditcard. Het is hier heel erg mooi ondanks de gaten in de weg. Omdat het gisteren zoveel geregend heeft is het op sommige stukken een beetje een modderpoel. Als we in Skeikampen aan het einde van de Peer Gyntvegen weg de camper even aan de kant zetten om een foto te maken, zie ik dat de camper er niet uit ziet. Nou die verdiend wel een wasbeurt. Ik ben blij dat we hier niet hebben gereden toen het zo droog was want dan hadden we binnen stof kunnen happen denk ik. Dus op zoek naar een wasstraat om de camper te wassen. Een gat in de markt om dat hier te beginnen aan het eind van deze weg. We komen er pas 1 in Lillehammer tegen en maken daar dan ook dankbaar gebruik van. Hiernaar rijden we richting Brummenddal waar we een leuke camping vinden bij een jachthaven.

Zondag 12-08-2018

Vandaag richting Oslo. Het regent weer, maar de verwachtingen zijn goed!! We rijden eerst via de E6 naar Hamar waar we de schaatsbaan ligt van de Olympische spelen van 1994. We moeten een kaartje kopen om binnen te kunnen KR50 pp. Nou dat doen we gewoon. Als we binnen komen zien we idd de schaatsbaan met een paar mensen die aan het trainen zijn en dat was het. Er is geen museum of iets dergelijks. Wel is er een barretje met foto’s aan de wand zoals we kunnen zien, maar die is niet open. Eigenlijk een lachertje!!! We besluiten dan maar door te rijden naar het Hadeland Glasfabriek in Jevnaker. Het is gelukkig ondertussen droog want het is daar best wel groot. Alles is daar ondergebracht in verschillende oude, originele Noorse houten gebouwen. Het is er erg druk, het blijkt een populaire toeristische attractie te zijn in Noorwegen. Er is ook van alles te doen voor kinderen. Heel raar, hier hoef je geen entree te betalen!? Na wat rondgestruind te hebben gaan we richting Oslo. We gaan een grote stadscamping met busverbinding naar de stad voor de deur. Erg makkelijk dus voor morgen.

Maandag 13-08-2018

Als we met de bus meegaan is het het voordeligste om een app te downloaden en daarop bus kaartjes te kopen. Nu weer wat geleerd!! We zijn nooit te oud om te leren zie je wel….hahah. Gisteren heb ik een fietstour door de stad geboekt en wij moeten ons om 14.00 uur melden bij de winkel. We hebben de winkel snel gevonden en gaan met een groep van 11 mensen op pad met een gids. Wow wat is Oslo een schitterende stad zeg. Als we bij het Raadhuis aankomen zegt de gids dat dat het prachtigste gebouw is. Nou daar zijn de meningen over verdeeld. Het ziet er echt niet bijzonder uit aan de buitenkant. Maar als we naar binnen gaan weet je niet wat je ziet. Prachtige muurschilderingen, zo mooi!!! Ja nu moet ik de gids toch wel gelijk geven. We hebben een fietstour van 3 uur en die zijn zo om. Echt een stad om een keertje naar terug te gaan. We nemen de bus weer terug naar de camping. Op de camping aangekomen is er een groep van de ANWB neergestreken. Ik denk wel een stuk of 15 caravans en campers. We maken er nog even geintje van, misschien zijn ze wel met opnames bezig van “we zijn er bijna” hahaha. Maar nee hoor we zien geen camera’s.

Dinsdag 14-08-2018

Bijna tijd om naar huis te gaan. We moeten morgen voor 7 uur bij de haven van Larvik zijn voor de overtocht naar Denemarken. We doen op ons gemak want het is ong. 1.5 uur rijden vanaf Oslo. Als we bij de camping aankomen is het nog aardig rustig, maar in een mum van tijd staat het veldje bijna helemaal vol. Het zijn veel mensen die morgen met de boot mee moeten. Verder is er niet veel te beleven en heb ik lekker de tijd om verder in mijn boek te gaan.

Woensdag 15-08-2018

Vanmorgen zijn we om 5 uur opgestaan en hebben ons lekker eerst even op ons gemak gedoucht en een bakkie gedronken. Van liever lee werden er steeds meer mensen wakker en begonnen de eerste al te rijden. Wij zijn ook op tijd naar de haven gereden, ong. 10 minuten vanaf de camping. Na het inschepen zijn we naar het restaurant gegaan want ik had direct met de overtocht het ontbijt erbij geboekt. Ik wist eigenlijk niet goed wat ik er van moest verwachten, maar het was een geweldig uitgebreid buffet. De 3.5 uur waren zo om. We hadden besloten om ong. 400 KM te rijden en morgen de rest naar huis. Maar het ging zo lekker dat we nu morgen nog maar 410 KM hoeven te rijden.

Nu dit is dus het laatste gedeelte van ons blog……

We hebben heel veel gezien, over heel veel bruggen gereden en door nog meer tunnels gereden, veel ferry genomen en ong. 8500 KM gereden. Maar zoals jullie misschien wel hebben kunnen lezen het meeste hebben we genoten!!!

Bedankt voor jullie reacties, het was leuk om die te lezen.

Dikke knuffel van ons. XXX

Ondertussen zijn we weer heerlijk thuis. Gisteren was de verbinding zo slecht dat ik het niet kon versturen.

1. Sonja:
    16 augustus 2018
    Welkom thuis! En wat was het toch leuk om je blog te lezen. Waren er daardoor toch een beetje bij. ! 👏👍.thanx!! 💋
  2. Ria Gouda:
    16 augustus 2018
    Weer een geweldig reisverslag, super om te lezen en vooral over de plaatsen, waar wij ook zijn geweest. Wij vonden Oslo ook zo’n mooie stad. Dank je wel dat we weer mee mochten genieten. Dikke kus. 👍🥂💐💋
  3. Niky:
    16 augustus 2018
    Welkom thuis Hans en Nettie. Geniet nog lekker na van jullie mooie reis (wederom)!