vanaf 01-08-2018

Woensdag 01-08-2018

Gelukkig heeft het vannacht wat geregend en is het afgekoeld. Het is tussen de 20 en 23 graden, prima weer dus om even cultuur te snuiven. We hebben nu alweer een aantal dagen alleen natuur gezien, dus even tijd voor afwisseling. Trondheim is een leuke stad. Jammer is alleen dat er vanaf morgen feesten zijn en dat er in heel de stad grote tenten staan. ’s Middags pakken we onze camper weer en gaan weer verder via de E6. We stoppen bij het informatie centrum in het plaatsje Oppdal. Hier halen we wat info over wat er allemaal te doen is in de buurt. We besluiten eerst een camping te zoeken en dan de folders doornemen. Het is ondertussen 17.00 uur geweest dus kunnen we niks meer ondernemen. 15 KM verder vinden we een camping die ons wel aan staat denken we. Nou we zijn niet de enige….. ik denk dat er wel 10 Nederlandse campers, caravans en tenten staan. Je kunt bij deze camping ook een Muskusos safari boeken en dat doen we. We moeten om 20.00 uur bij de receptie zijn want dan komt de gids een briefing geven. Jeeetje is het zo bijzonder dan??? Wij daar om 20.00 uur naar toe. Er zitten nog 2 Duitsers die ook mee gaan, en de gids begint. Het is ong. 12 KM lopen, stevige schoenen aan, lange broek want we moeten door bosjes, extra sokken want je kunt natte voeten krijgen, eten en drinken, regenjack en niet te vergeten zonnebrand….. hahaha. Als ik zeg stoppen en stil zijn dan moet je ook stil zijn en niet bewegen. Nou dat wordt spannend. We moeten morgen om 9.15 uur klaar staan bij de receptie, dan komt hij ons ophalen.

Donderdag 02-08-2018

Nou 9.15 uur staan we gepakt en gezakt bij de receptie.  Het is bewolkt en de temperatuur is goed om te wandelen. We rijden met de gids mee in zijn auto en gaan nog even langs een hotel waar ook nog mensen staan die mee gaan. We rijden achter elkaar aan naar de parkeerplaats van het Viewpoint Snohetta waar onze tocht begint. We lopen eerst een grindpad op, maar na ong. 500 meter gaan we van het pad af en lopen we door de lage bosjes naar beneden. Het wordt een prachtige, zware tocht, maar zeer de moeite waard. We zien in totaal 8 Muskusossen en dat is best veel, volgens de gids. We kunnen tot ong. 100 meter bij de dieren komen. Onderweg hebben we wel wat regen gehad maar gelukkig hebben we wel droge voeten gehouden en de zonnebrand hebben we ook niet nodig gehad, allemaal ballast in de rugzak, hahaha. Om 15.30 uur zijn we weer terug op de camping, moe maar zeker voldaan. Wat een heerlijke dag weer. ’s Avonds krijgen we bezoek van een controleur van de ASCIS en vraagt of we een enquête formulier in willen vullen over de camping. Natuurlijk willen wij dat doen, het is een mooie camping en we hebben geen commentaar.

Vrijdag 03-08-2018

We gaan weer verder richting Andalsnes via de E136. Een prachtige weg maar helaas begint het te regenen. We vinden een camping met de naam Trollenvegge. Heel toepasselijk want we gaan morgen naar de Trollstigveien, oftewel de Trollenroute rijden weg nr.63. Het is dus mooi weer om even een paar wasjes te draaien. Als het even een beetje opklaart zien we hoe mooi het hier is. We staan helemaal in het dal tussen de hoge bergen met waar je ook kijkt, watervalletjes. Prachtig!!!

Zaterdag 04-08-2018

Helaas regent het nog steeds als we op staan. We twijfelen of we wel moeten gaan rijden. Af en toe komt er een stukje blauwe lucht doorheen en het lijkt op te klaren. We spreken een paar Nederlanders die geïmmigreerd zijn naar Noorwegen en die waarschuwen ons dat de trollenroute een zware route is met heel veel haarspeldbochten en wegversmallingen. Maar we laten ons niet bang maken, er gaan ook bussen over die weg. Dus we gaan …op naar de Trollen. Het is idd een hele bochtige weg maar iedereen houdt rekening met elkaar. We stoppen op een paar uitzichtpunten om foto’s te maken, en genieten volop. We moeten weer een pontje over en rijden verder naar Geiranger, waar zeker ook het laatste stuk vol met haarspeldbochten zit. We vinden een mooi plaatsje op de camping met uitzicht op het water. Het is ondertussen droog en de zon schijnt af en toe, perfect weer dus. We lopen even het stadje in en boeken een rondvaart door de Geiranger fjorden. We varen ook langs de beroemde waterval de Zeven Gezusters. De rivier Knivsflaelvane valt over 300 meter naar beneden in zeven afzonderlijke stromen.  Maar helaas is het hier ook zo droog geweest dat er geen zeven maar vier naar beneden komen. Als we weer bij de camper terug komen begint het weer te regenen, toch wel geluk gehad vandaag. Hahah.

Zondag 05-08-2018

Vanmorgen werden we gewekt door regen. Nee he, alweer. Als ik uit het raam kijk zie ik dat er een groot cruise schip voor ons in het water ligt. Wat een ding zeg. Als we gedoucht en gegeten hebben gaan we weer op pad.  We rijden weg 63 verder af en komen bij het uitkijkpunt Dalsnibba. Hier is het hoogste uitzichtpunt over Geiranger. De berg is 1500 meter hoog. Als wij boven aankomen zitten we helemaal in de wolken en is het 3 graden. We besluiten even koffie te zetten en te wachten of het nog open wilt trekken. En ja hoor……. Na ong. 10 minuten zie ik dat het een stukje opentrekt. Als we naar buiten lopen is het helemaal te gek…… een prachtige regenboog boven Geiranger. Weer een cadeautje. Ik moet eerlijk zeggen dat we toch wel geluk hebben. Hahaha. Na weer een tocht vol bochten naar beneden rijden we verder. We willen nu richting Bergen maar dat is nog 295 km en een dikke 5 uur rijden volgens onze navigatie. Daarom rijden we door tot ong. 17.00 uur en gaan we morgen verder.

Maandag 06-08-2018

We zijn gisteren doorgereden tot Byrkjelo en daar een camping gepakt. Een mooie camping met prima sanitair. Dus vanmorgen lekker uitgebreid gedoucht en daarna weer verder richting Bergen. Het is eerst een beetje bewolkt maar later op de dag begint het te regenen. Balen want dan stop je ook nergens om even je benen te strekken en foto’s te maken. We komen om ong. 16.30 uur in Bergen aan op een parkeerplaats voor campers waar je maximaal 48 uur mag staan. Wij besluiten een kaartje te kopen voor 48 uur zodat we morgen op ons gemak naar Bergen kunnen.

Dinsdag 07-08-2018

Het is droog!!!! Maar voor de zekerheid nemen we toch maar de paraplus mee, want Bergen staat bekend om zijn vele regen. We lopen naar het metro station naast de camping en moeten via een automaat kaartjes kopen. Nou vergeet het maar, het lukt ons niet. Dan maar iemand aan spreken die ons kan helpen. Maar ook hij krijgt het niet voor elkaar!! Hij wilt voor ons kaartjes kopen via zijn OV kaart maar dat willen wij niet hebben. Hij heeft gelukkig het slimme idee om het eens aan de overkant te proberen….. en ja hoor gelukt! Ik maak even een foto van de halte waar we weer uit moeten stappen. En weet hoe het daar heet???  SLETTEBAKKEN. Wij liggen helemaal in een deuk, daar had ik geen foto van hoeven te maken, dat onthoud ik wel. Hahah. Als we de metro uitstappen zien we gelijk het standbeeld van Edvard Grieg. Ik heb net deel 2 uit van de Zeven Zussen en dat speelt zich gedeeltelijk in Bergen af en Edvard Grieg komt er in voor. Erg leuk! We pakken een hop on hop of bus die ons naar verschillende bezienswaardigheden brengt. Natuurlijk slenteren we ook lekker door de straten en komen bij een rommelwinkel. Ja echt een rommelwinkel, maar het is een eigenlijk “antiekwinkel” dat staat op de zijkant van het pand. De rommel ligt echt meters hoog en er is een heel smal paadje dat door de winkel loopt. Je kunt elkaar niet passeren zo smal. Ik hoop dat de foto een beetje een beeld geeft. Malle Pietje is er niks bij!! Bergen is verder heel toeristisch en dat merk je aan alles. Er liggen ook hier een stuk of 3 cruise schepen aangemeerd. Het valt ons ook op dat we steeds meer Nederlanders tegenkomen. Als we weer op de camping terug zijn plannen we onze volgende rit. We besluiten weer iets noordelijker te gaan en naar het binnenland. We moeten morgen wel op tijd weg want ik lees dat er bij de ferry die wij moeten hebben zwaar transport langs komt en daar willen wij voor blijven.

Woensdag 08-08-2018

We vertrekken om 6.30 uur. Ja het is vroeg maar dan zijn we zo wie zo de drukte in Bergen voor en zijn we op tijd bij de ferry. We rijden via de E16 richting Voss, 13 richting Vangsnes, daar nemen we de ferry naar Hella en dan de 55 naar Sogndal. Het is lekker droog weer en een graad of 18. Perfect dus om te rijden. Onderweg zien we al grote waarschuwingsborden dat de weg tussen 22.00 en 6.00 uur verspert is. Nou dan zijn wij allang op een camping en hoeven we ons niet druk te maken dat we in de problemen komen. Ik moet er niet aan denken om op deze wegen zwaar transport tegen te komen, gewone vrachtwagens zijn al breed genoeg om te passeren. Op sommige stukken moet je echt goed vooruit kijken of er iets aan komt en dan pas gaan rijden want anders kan je dus gewoon terug. Het is dan gewoon een 1 baans weg. Om 12.30 uur rijden we Sogndal binnen en besluiten daar even het stadje in te gaan. Het is een redelijke plaats met een winkelcentrum maar verder niks bijzonders. We rijden verder naar de camping zodat ik het blog bij kan werken en op de site kan zetten. Het regent trouwens ondertussen, maar we hebben mooi uitzicht over de fjord.

Nu iedereen is weer op de hoogte van ons avontuur.

Leuk om de reacties van jullie te lezen.

Liefs van ons

1. Christian en Jolanda:
    8 augustus 2018
    Wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan. Prachtig die foto’s en geeft ook wel een mooi beeld van de omgeving. Dat slinger weggetje wat smal!!!
    Veel plezier bij het vervolg van jullie reis😘
  2. Veel groetjes van Joke:
    8 augustus 2018
    Mooi verhaal weer Nettie. Het is leuk om zo een beetje met jullie mee te liften en mee te genieten van al jullie belevenissen (en dat zijn er heel wat)
  3. Ko en Ellen:
    8 augustus 2018
    Erg leuk om alles te lezen en dat brengt ons ook steeds terug naar dit prachtige land!!
  4. Wendy:
    8 augustus 2018
    Weer leuk om te lezen pap en mam! Geniet nog even de laatste week daar!! Liefs van ons en een extra dikke knuffel van Vic
  5. Thea:
    Dat jullie genieten is wel duidelijk !! 😘👍
  6. Conny&René:
    9 augustus 2018
    Weer heel mooi om jullie ervaringen te lezen, de ene uitdaging naar de andere,,, ontzettend leuk. Geniet nog maar lekker de laatste week. Gr en liefs van ons😘
  7. Ria en John:
    10 augustus 2018
    Hoi hoi Goudaatjes,
    Ben blij dat ik toch weer naar jullie leuke blog heb gekeken. Kreeg een hele gekke melding elke keer als ik hem wilde openen. Wat hebben jullie het weer leuk samen! Wat is het weer een mooie reis!
    Lekker genieten nog en gezond weer terug!
    Groetjes,
    De Blommekes
  8. Sonja:
    12 augustus 2018
    Wow wat is het weer leuk om te lezen. Leuk dat je het standbeeld van Edvart Kriek hebt gezien ! En nou weten wij ook waar de slettebakken vandaan komen
    Hihi. Geniet samen nog van het moois wat nog komen gaat. Wij lezen het met plezier! 💋👍🤗
  9. Niels en Mirjam:
    12 augustus 2018
    He Hans en Nettie,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen en wat een prachtig avontuur en supermooie foto's. Nog veel plezier gr Niels en Mirjam 😘