zaterdag 21-07 t/m donderdag 26-07

26 juli 2018 - Soest, Nederland

Zaterdag 21-07-2018

We gaan vandaag de grens over naar Noorwegen. We verlaten Inari en rijden naar Karasjok. We bezoeken eerst nog even het Sami Museum in Inari. Een mooi Museum die veel laat zien over hoe de Samen leefden. We gaan via de weg nummer 92, dit is een stuk korter dan de dat je de E6 neemt verder richting de grens. Dit is een mooie weg met veel vennetjes en ja….. ook elanden. Als we en Karasjok op de camping aankomen begint het te donderen en te bliksemen. Niet veel later komt het met bakken uit de hemel. Yea…. Wat kun je blij zijn met een bui. Als het weer opgeklaard is gaan we de camper eens even een wasbeurt geven. Lees….( met een doek het vuil eraf halen) Hij is zo verschrikkelijk vies van al het stof. Maar eerst moeten wij ons flink insmeren met Deet. Het stikt hier van de muggen, niet normaal. Zoveel last hebben wij nog niet gehad van die rotbeestjes.

Zondag 22-07-2018

Vandaag naar de Noordkaap!! Ons noordelijkste puntje deze vakantie. Onderweg komen we weer veel elanden tegen die hier ook in het water staan. We zijn om 14.00 uur op de Noordkaap en we hebben geluk….. het is bewolkt maar de zon schijnt ook. We zoeken een plaatsje aan de rand van het parkeerterrein want we blijven hier ook overnachten. Als we bij het Globe Monument aankomen om een foto te maken zijn we zeer zeker niet alleen, hahaha. Maar goed we zijn er!!! Toch wel heel bijzonder om hier te zijn. Na de foto’s gaan we eerst even een boterham eten voordat we naar het informatie centrum gaan, waar we naar een film gaan kijken over de 4 jaargetijden op de Noordkaap. Hier is ook een groot restaurant en een winkel. Als we weer buiten komen is het helemaal grijs!! Je ziet maar een paar meter voor je. Gelukkig is het niet zo heel erg druk met campers en weten wij die van ons snel te vinden. We duiken vroeg ons bedje in.

Maandag 23-07-2018

Vanmorgen om 5.00 uur roept Hans ineens, eruit….. aankleden….. het is open weer….. we gaan nog even een paar foto’s maken!!! Ik vraag of hij wel goed snik is, maar ga toch mee. Als we bij het monument aankomen zijn we weer niet alleen. Er staan 2 motor rijders en 4 Nederlandse jongens die gezellig aan een wijntje zitten. 1 van de jongens kan dus mooi een paar foto’s van ons maken bij het monument, zo hebben we er toch nog 1 waar we samen op staan. We pakken eerst koffie voordat we gaan rijden want het trekt weer helemaal dicht. We rijden om 6.45 uur aan. We eerst gaan even naar vissersdorpje Gjesvaer. Dit ligt aan de westkant. Je kunt hier een vogelsafari doen, maar helaas de eerste gaat pas om 10.30 uur. Zolang willen wij niet wachten en gaan door. We gaan naar Alta naar het Museum van rotstekeningen. Dit museum is opgenomen in de werelderfgoedlijst. De weg die we rijden is best wel druk vinden wij. We komen best wel veel tegenliggers tegen. Op een gegeven moment staan er ineens een stuk of 6 elanden midden op de weg. Ze gaan echt niet aan de kant en blijven stok stijf staan. Wij en andere automobiellisten moeten zigzaggend langs de beesten heen. Vandaag gaan we voor het eerst echt “wild kamperen” en staan op een stukje aan het water met meerdere campers.

Dinsdag 24-07-2018

Vandaag gaan we richting Sjvegan. We gaan even van E6 af de 854 en de 87 op. We komen bij de Malselvfoss, dit is een waterval/stroomversnelling over een lengte van 600 meter met een lange zalm trap. Bij het Turistcenter zou je naar de vissen kunnen kijken door het glas. Maar helaas wij hebben pech, we zijn te vroeg. Ze zullen er pas tegen de avond zijn. Na we daar even gewandeld te hebben en een ijsje te hebben gegeten gaan we verder naar de camping. Hier wilden we eigenlijk 2 dagen blijven zodat ik even de was kon doen, maar ze geven niet zulk heel mooi weer aan dus boeken we maar 1 nacht. Wel heb ik even de was kunnen doen zodat we weer wat schoon ondergoed en kleren in de kast hebben liggen.

Woensdag 25-07-18

Het ziet er niet echt slecht uit als we zo naar de hemel kijken, maar besluiten toch te gaan rijden richting de Lofoten. Onderweg begint het te regenen en is het heel erg bewolkt. Balen want het is volgens ons ontzettend mooi hier. We rijden over een aantal bruggen en nemen de veerboot van Melbu naar Fiskebol. Dit is ong. 25 minuten varen. Als we op de boot zitten wordt het gelukkig droog en kan ik een paar foto’s maken. We besluiten direct een camping op te zoeken als we van de boot afkomen om nog even te genieten van het prachtige uitzicht. Want wat is het hier mooi!!! We vinden een camping in Laupstad, een leuke kleine camping gelegen aan de Ausnesfjorden. Als ik me ga melden worden we verwelkomd door 2 nederlandse meisjes die hier hun grootouders helpen in de vakantie.

Donderdag 26-04-18

We slapen uit……. Ja ja 9.oo uur. Het heeft vannacht hard gewaaid en ook een beetje geregend. We willen richting het laatste plaatjes op van Lofoten rijden A. Onderweg stoppen we even in Svolvaer en als we het plaatsje net uit zijn…… Politie controle!! Hans moet blazen hahah het is 11.45 uur. Ik vraag of ik een foto mag maken want wij vinden het eigenlijk best hilarisch. Ja hoor geen probleem zegt de politie agente, heel erg tof van haar. Natuurlijk is alles goed en rijden we door. We gaan het plaatje Nussford bezoeken. Dit is een fraai gelegen vissersdorp. Het hele dorp wordt als museum beschouwd. Erg leuk om doorheen te lopen en foto’s te maken. Het is hier op de Lofoten prachtig!! Hele hoge fjorden en mooie vergezichten. Het is hier ook een stuk drukker dan dat we tot nu toe hebben gehad. Je kunt hier niet zomaar op een parkeerplaats stoppen want 9 van de 10 staan al vol, en wild kamperen al helemaal niet. Dat komt natuurlijk ook door het mooie weer wat ze de komende dagen aangeven. Voor het plaatsje A hebben we een camping gevonden die ligt aan de haven. Dit komt goed uit want we willen hier zaterdag de ferry nemen, weer naar het vaste land.

1. Sonja:
    27 juli 2018
    Geweldig om jullie te volgen. 👏BOFKONTEN! Hoor hier op nieuws dat het in Noorwegen ook prachtig weer is??? Nou wederom weer lekker verder genieten en tot de volgende blog! 💋🖐
  2. Christian en Jolanda:
    27 juli 2018
    Wat heerlijk om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
    Geniet er samen van😘💋
  3. Conny&René:
    27 juli 2018
    Verrassend alweer, en ook weer heel leuk om te
    lezen. Die Hans, s,morgens om 5 uur, ik zie het al helemaal voor me...haha. Maar wederom ook weer prachtige foto's. Hoop dat er nog veel volgen.
    Ga weer lekker verder met schrijven van mooie verhalen over jullie vakantie, heel leuk om te lezen.
    Gr en liefs van ons😘
  4. Vic:
    28 juli 2018
    Leuk hoor opa en oma! Hier regent het nu ook, lekker. Geniet er lekker van daar! Dikke knuffel van Vic 💙🐳