dinsdag t/m zaterdag

14 november 2015

Dinsdag

Vandaag gaan we naar het Te Urewera National Park waar we een overnachting hebben in de bush. Als we afscheid nemen van Carel en Elsbeth drukt ze ons op het hart dat we niet mogen stoppen in het plaatje Murupara, waar we doorheen moeten. Dit is staat nl bekend om gangsters. Gewoon doorrijden niet stoppen of rondkijken, gewoon doorrijden zegt ze. Nu we zijn benieuwd!! Eerst komen we nog langs Wai-O-Tapu. Dit is een park met vulkanen in verschillende kleuren. Het stinkt er wel af en toe gruwelijk. Hierna rijden we ook nog even naar de Mud-pools. Deze modderpoelen zijn zo heet dat het modder gewoon kookt. Het geluid alleen al is geweldig!! Als we bij het beruchte gangster plaatsje komen is er echt helemaal niets te beleven. We zien wel dat er rondom de huizen allemaal metalen platen staan als afrastering maar meer niet. We rijden er binnen 2 minuten doorheen en denken dat het allemaal wel mee valt. Als we bij de bush camp aan komen moeten we eerst een stukje rijden over een heel smal landweggetje met veel stenen. We worden bij een parkeerveldje opgewacht door Hinenau en Himiona. Zij zijn beide echte Maori’s. Hinenau is een vrouwtje dat de boel hier runt en Himiona is onze gids.

We krijgen eerst uitleg wat er staat te gebeuren want je komt niet zomaar op het kamp. Hinenau gaat eerst naar 3 stenen waar ze een gebed doet, dan lopen we een stukje verder waar Hans en ik moeten blijven staan en Hinenau en Himiona een begroeting doen, als ze daar mee klaar zijn worden wij gewenkt dat wij mogen komen. We doen ook die begroeting met hun. Dit houdt in dat we elkaar de hand schudden en de neuzen tegen elkaar moeten aandrukken. Hierna zingen ze een lied en moeten we onze handen in een beekje wassen. En dan zijn we eindelijk klaar en mogen we verder…… haha. We blijken maar met z’n tweeën te zijn deze bush camp. Als we bij het kamp aankomen is er een buitenkeuken met tentdoek als overkapping, een apert hokje met douche en een apart hokje met wc. We slapen in een tent. Deze staat ong. 50 mtr. van alles af. In de tent staat een 2 en een 1 persoonsbed, 2 windlichten (gelukkig met kaars en lucifers) en een stoeltje. Buiten staat er een tafeltje met 2 krukjes. Het is primitief maar het ziet er allemaal netjes uit! Er wordt ons ook nog even op het hart gedrukt dat het volgens Maori traditie niet toegestaan is om met schoenen aan binnen te gaan. Dus zetten wij onze spullen om de hoek en gaan naar de keuken. Hier staan allemaal lekkere dingen op tafel en onder het genot van een wijntje en pilsje raken we een beetje gewend. Hinenau laat ons achter bij Himiona en die begint aan het eten. Wij lopen even een rondje en gaan op zoek naar de bril van Hans. Als hij nl zijn zonnebril met zijn gewone bril wilt verwisselen blijkt deze niet in de koker te zitten. Oehh dat is even stressen!! We gaan weer naar de auto terug en denken na waar hij hem voor het laatst heeft gehad. Het enige wat ik  nog weet is dat hij hem onderweg bij het koffie drinken op zijn pet heeft gezet. Als het zo is dan is de kans groot dat de bril met het afzetten van zijn pet eraf is gevallen…. We kijken in de auto en hij is nergens te zien. Totdat ik de koeltas wegtrek en hem daar gelukkig zie liggen in een hoekje. Pfffff wat een opluchting. Na eten, wat lekker smaakt, praten we nog wat na met Himiona en duiken we al vroeg ons bed in.

Woensdag

We slapen toch wel een beetje onrustig en zijn s’morgens alweer op tijd wakker. Na het ontbijt gaan we 3 bomen planten en krijgen hier een officieel certificaat van. De coördinaten worden ingevoerd waar ze staan zodat we ze thuis kunnen zien groeien. Haha.  Hierna gaan we naar een ander stuk regenwoud waar we uitleg krijgen over de bomen, planten en het gebruik hiervan door de Maori. Erg leuk en interessant. Himiona kan het ook heel erg leuk vertellen en is erg enthousiast. Als we hier mee klaar zijn is het alweer 13.30 uur en gaan we weer verder naar onze volgende locatie voor 2 nachten, Lake Roturua. Hier worden we verwelkomt door een ouder echtpaar, maar o zo lief!! We moeten eerst even koffie komen drinken met ze, en ze vertellen van alles over de omgeving en wat we kunnen gaan doen. Deze mensen genieten er echt van om toeristen het naar hun zin te maken en om voor te zorgen. We besluiten deze avond maar eens lekker luxe uit eten te gaan en gaan met de gondola naar boven waar een restaurant is met een geweldig uitzicht over de stad.

Donderdag

Als we wakker worden is het flink bewolkt en staat er een stevige koude wind. We gaan eerst een wandeling m aken door het Te Rawerenga park. Hier staan hele dikke hoge redwood trees. Echt gigantisch hoog. Degene die hier staan hebben een doorsnede van 2 meter en zijn 55 mtr hoog. De lucht begint open te trekken en we besluiten om weer met de gondola naar boven te gaan om het nu bij daglicht te zien. Boven op de berg is er ook van alles te doen en het is heerlijk weer om daar rond te kijken. Ook gaan we nog even naar een park waar ze kiwi eieren uitbroeden en 6 maanden later weer terug plaatsen in de bush. S ’avonds gaan we naar het Mitai Maori Village. Hier word een voorstelling gegeven door de Maori’s over hun cultuur. Hiervoor worden we met een busje opgehaald en weer terug gebracht, dus kunnen we borrel pakken bij het eten. Ook niet verkeerd!!

Vrijdag

We verlaten de rust en gaan door naar Auckland. Wat een stad is dit!! We zitten in een B&B bij de Mt Eden. Als we ingecheckt zijn gaan we te voet de berg op. Deze berg is niet meer werkende vulkaan en de krater 50 mtr. diep is begroeit met gras.  Je hebt hier een heel mooi uitzicht over de stad en de kustlijn. Weer terug bij de B&B pakken we de bus en gaan we de stad in. Dit zijn we snel beu, we zijn niet meer gewend aan zoveel mensen denk ik haha. Maar eer dat we goede bus terug hebben gevonden….. jeetje. Bij ons stap je aan de ene kant van de weg uit en kun je meestal wel aan de andere kant weer opstappen voor de weg terug. Nu hier dus niet…. De bus chauffeurs weten het ook niet en sturen je van het kastje naar de muur. Gelukkig staat er een nederlands sprekend vrouwtje bij de bushalte en die stuurt ons dan eindelijk naar de goede halte in een heel ander straat. Ze zegt ook dat er helemaal geen logica in zit. Als we dan eindelijk weer vlak bij onze B&B zijn gaan we lekker eten in een tapas restaurant. Ze keken hier wel raar toen ik een kan sangria had besteld en ik er maar 1 glas bij hoefde haha. Wij zaten ons ook te bedenken dat we over een week alweer thuis zijn….. wat gaat het snel!!

Zaterdag

We verlaten deze drukke stad weer en gaan op weg naar de Bay of Ilands waar we 4 nachten zullen zijn. We moeten weer met een soort pontje mee en komen aan op een prachtige locatie. Het ziet er binnen een beetje oubollig uit maar het uitzicht is geweldig. We hebben een strandje voor onze neus en de jachten liggen voor ons te dobberen in het water. Héééél rustgevend. Als er het gastenboek doorbladeren zie ik opeens dat Nick en Simon hier ook zijn geweest in 2010. Ze zijn hier geweest om inspiratie op te doen en liedjes te schrijven. Ik heb er een foto van gemaakt. Toch wel grappig vinden wij.

Leuk om jullie berichtjes te lezen!!

Wij maken inderdaad niets mee van de sinterklaas gekte en pepernoten en kikkers, maar gelukkig kan ik daar volgende week van genieten. Wat hier wel heel erg begint te spelen is kerstmis. Heel raar hoor, de winkels hangen vol met zomer kleding en ernaast worden kerstballen verkocht. Al de kerstspullen zijn hier trouwens ontzettend duur in vergelijking met ons.

1. Wendy:
    15 november 2015
    Super om te lezen en te zien op de foto's!wij beginnen hier nu toch wel echt af te tellen...tot volgende week! Xxx van ons
  2. Karolien en Kees:
    15 november 2015
    nou, Nettie en Hans, weer een hele belevenis daar.
    geniet van jullie laatste week. gr
  3. Ko en Ellen:
    15 november 2015
    hey, wat een geweldige dingen maken jullie mee. En wat gaat de tijd snel, dus ga nog maar volop genieten van jullie laatste week.
    Wij beleven onze vakantie ook weer opnieuw, ons fotoboek is klaar. Echt geweldig!
  4. Ria Gouda:
    15 november 2015
    Je kunt bij jullie niet zeggen de laatste loodjes wegen het zwaarst, maar meer denken wij, het AFSCHEID NEMEN van een prachtig land. Hans en Nettie geniet nog maar van de laatste dagen en een heel goede terugreis toegewenst. Liefs van Wim en Ria xxx
  5. Sonja:
    15 november 2015
    Hoi Net & Hans, wat vliegt de tijd ja! Voor jullie nog een week vol indrukken en avontuur. Geniet dan ook nog maar dubbel van jullie tijd daar! Benieuwd weer naar jullie foto's! Ons mam heeft nog net geen rooster waar ze kruisjes op kan zetten om af te tellen wanneer jullie er weer zijn! Hihi! Maak er nog een fantastische week van! Enne... Goede en veilige reis terug! Xxx
  6. Christian en Jolanda:
    15 november 2015
    Wat een mooi verslag weer, en wat leuk die overnachting in die tent! Geniet nog van jullie laatste week daar.
    Groetjes Christian en Jolanda
  7. Conny&René:
    16 november 2015
    Wat een mooi verslag alweer, en schitterend mooie foto's, zo ontzettend leuk om te lezen, geniet nog van jullie laatste week...XXX
  8. Leontine:
    17 november 2015
    Weer een fantastisch reisverhaal. Ik krijg heimwee... en zal de reisverslagen missen, maar ben blij als jullie weer thuis zijn. Hans is wel héél ontspannen volgens mij, knuffelend met een boom! Andrelon shampoo ??? ;) Geniet er nog van de laatste dagen en tot snel. xxx