maandag t/m woensdag

28 oktober 2015 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Maandag

Tijdens het ontbijt krijgen we te horen dat onze excursie vandaag door kan gaan, gelukkig. We gaan vandaag een rondvlucht doen in een helikopter en we worden ergens gedropt. Vandaar uit moeten we ong. 3 uur wandelen naar een punt waar we moet een jet boot weer opgehaald worden. Ik had voor dat we op vakantie gingen al doorgegeven dat Hans hoogstwaarschijnlijk de wandeltocht niet kon doen. We moesten daar ter plekke maar even met de gids overleggen om eventueel een kortere wandeling te doen. Toen we gingen inchecken bleek dat er nog 4 Amerikanen met ons mee zouden gaan. We hebben daar overleg gehad en besloten dat Hans ons mee zou gaan droppen met de helikopter, ik met de Amerikanen de wandeltocht zou doen, Hans weer met de heli terug zou vliegen, en dat hij ons een paar uur later met de jet boot weer op zou halen. Dus Hans had een extra ritje in de heli en in de boot. Nu de heli vond hij niet zo….. hij werd weer niet lekker. Dit kwam door de vele turbulentie.  Maar de jet boot vond ie geweldig!! Hij en de gids waren al op tijd vertrokken zodat ze nog even tijd hadden om te vissen. Erg attent van de organisatie. Ik heb in de tussen tijd genoten van de wandeltocht. Het heeft de laatste tijd hier flink gestormd daardoor er lagen soms flinke takken over het pad en dat gaf wel wat hindernissen. Ook moesten we door stroompjes, dus oppassen dat je geen natte voeten kreeg…. Al met al was het weer een heerlijke dag met vele hoogte punten. En gelukkig weer geweldig weer!!

Dinsdag

Vannacht heeft het flink geregend en vanmorgen was het nog aan het regenen. We hadden gisteren al besloten om naar Queenstown te gaan. Volgens weer online zou het daar vandaag droog zijn. Deze keer hebben we de korte weg naar Qweentown genomen. Dit is een weg dwars door de Cardrona Valley. Deze weg is 65 km. in plaats van 105 km. over de highway 6 die wij zondag hebben gereden op weg naar Wanaka. Wat we daar onderweg zagen hangen hadden we nog nooit gezien…. BH’s aan een afrastering! We hebben ooit slotjes aan bruggen en schoenen aan bomen gezien maar dit nog nooit. Wel leuk om te zien. Vele maten en kleuren hingen er. Als we ong. 15 km van Qweenstown afzitten zien we de bergen wit worden en komen we in de sneeuw!! Ja echt, we hebben zelfs nog een sneeuwpopje gemaakt. Zo bizar maar wel heel mooi!! In Qweentown zelf is het droog en schijnt de zon. We gaan met de Skiline Gondola naar boven waar we een geweldig uitzicht hebben over de stad. Als we na een paar uur weer terug gaan is de sneeuw weer bijna helemaal verdwenen en staat er nog een klein stukje van onze sneeuwpop.

woensdag

Vandaag moeten we weer verder. We gaan naar Franz Jozef Glacier. Dit is ong. 4.5 uur rijden. Na 2 uur rijden komen we door het plaatsje Haast. Hier moeten we over een bijna 750m. lange eenbaansbrug, de langste van Nieuw-Zeeland. Nu is het helemaal niet druk op de weg dus het is geen probleem, tegenliggers zijn er bijna niet. Ik heb het een tijdje bijgehouden en we hebben een ½ uur geen tegenliggers gehad! De weg verder is prachtig. Het is net of je door een aangelegde tuin rijd, zulke mooie planten staan er hier in het wild langs de weg. Het miezert wel en als we bij de kust komen is het helemaal grijs. Jammer maar helaas. Als we bij Franz Jozef Glacier aankomen gaan we even informeren wat de mogelijkheden zijn om naar de gletsjer te gaan. Het liefs hadden we met de helikopter naar de gletsjer gegaan en daar op de gletsjer gewandeld. Helaas zijn deze wandelingen te zwaar voor Hans dus daar zien we vanaf. We kunnen wel met de helikopter naar de gletsjer, daar even uit de helikopter om op de sneeuw te staan en dan weer terug. Nu dat lijkt ons niet zo leuk, ook gezien het weer en de prijs. Daarom trekken we de stoute, sorry wandel schoenen aan en gaan te voet naar de voet van de gletsjer. Dit is totaal bijna 2 uur lopen, heen en terug. We kunnen niet dichtbij komen, maar het was weer lekker om even onze benen te strekken. We zitten hier voor 1 nacht in een huisje.

1. Vic:
    28 oktober 2015
    Ik heb die reisziekte van geen vreemde, blijkt wel ;). Heeft papa ook nog vis gevangen? En dat sneeuwpopje, ik denk in beelden en zie jullie al helemaal zitten daar, haha! Ziet er mooi uit daar zoals we op de foto's mee kunnen zien, gaaf hoor! We kijken weer uit naar jullie volgende verslag! xxx van ons
  2. Ria en John:
    28 oktober 2015
    Weer enkele ervaringen rijker!
    Mooi dat het zo goed geregeld was maandag en dat jij toch die wandeltocht kon maken Nettie.
    Leuke verhalen weer. Op naar nog meer.
    Groetjes
    John en Ria
  3. Ria Gouda:
    28 oktober 2015
    Hoi reislustigen, we hoeven ons geen zorgen te maken ,Hans niet lopen dan maar met anderen op pad.Super om jullie verslag te lezen, Nettie je kunt er wel een reisboek van maken, zo leuk dat je schrijft.Hans goed slikken als je weer misselijk bent he! Grapje hoor! Geniet ze en veel zon toegewenst Liefs Wim en Ria
  4. Conny&René:
    28 oktober 2015
    Alweer een halve week verder, wat gaat het toch snel, maar weer heel leuk om te lezen, al die ervaringen, schitterend, nou genieten maar weer jullie, dan kunnen jullie ons ook weer laten genieten met die mooie verhalen en ervaringen..Tot het volgende verslag..Gr Conny en Rene..XXX
  5. Ko en Ellen:
    28 oktober 2015
    Wat een geweldige reis maken jullie en wat maken jullie veel weerssituaties mee. Het is vast volop genieten!! doen wij ook van jullie verhalen.
  6. Christian en Jolanda:
    29 oktober 2015
    Wat leuk om weer te lezen wat jullie allemaal weer gezien en beleefd hebben. Genieten daar!
  7. Christian en Jolanda:
    29 oktober 2015
    Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal weer gezien en beleefd hebben. Genieten daar!
  8. Sonja:
    30 oktober 2015
    Haha! Zie het helemaal voor me! ⛄️! En dan ook dat ( je) erachter aan! Wist niet dat je met helicopter ook turbulentie had! Die Hans toch! Maar gelukkig gaat het wandelen goed! Gr, aan Hans! Tot het volgend verslag! Xx
  9. Sonja:
    30 oktober 2015
    Ps! Jou BH ook achter gelaten Net? Hihi
  10. Elserieke:
    31 oktober 2015
    Jongens wat een prachtige omgeving ! Die foto's van die keien vind ik prachtig. Ongelofelijk dat zoiets aanspoeld zeg! Genieten maar daar. Groetjes!! ps: wij zijn hier de rugby finale aan het kijken New Zeeland/ Australië. Krijg je daar wat van mee?